הפרעות שינה מוזרות ומשונות


הפרעות שינה מוזרות ומשונות

1. תסמונת היפיפיה הנרדמת.

לואיז בול בת ה-15, יכולה לישון במשך ימים שלמים, מבלי להתעורר מניעור או מדחיפות. הרופאים לא יודעים ממה יכולה לנבוע הבעיה הזו, אבל הדבר היחיד שהם כן יודעים – זה שהמחלה מופיעה במתבגרים ונעלמת מעצמה לאחר 8-12 שנים. בכל העולם רשומים רק כ- 1000 מקרים כאלו.


2. סקסומניה.

היילי באטי בת ה-23 סובלת ממחלה מעניינת, שלא מאפשרת לחבר שלה לישון כל הלילה. כפי שהתברר, היילי אינה זוכרת דבר על כך שמן השקיעה ועד עלות השחר היא מקיימת יחסי מין. ברוב המקרים, אנשים הסובלים מהפרעה זו לא זוכרים שום דבר שקרה בזמן השינה שלהם. על פי המחקר הרפואי העדכני ביותר בתחום הזה, מסקסומניה סובלים 11% מהגברים ו 4% מהנשים.


3. תסמונת של הפרעת מחזורי השינה.

השעון הפנימי של האנשים הסובלים מהפרעה זו, מסרב להכיר במחזור רגיל של 24 שעות. עבור רבים, המחזור מגיע ל- 28 שעות. לרוב התסמונת הזו שכיחה בקרב אנשים עיוורים ובעלי ראות לקויה, אשר מתמצאים לא לפי "יום ולילה" אלא לפי קצב הסיבוב של כדור הארץ.


4. נרקולפסיה.

זו אחת מהפרעות שינה הידועות ביותר, אשר בגללן האנשים הסובלים מהמחלה נוטים לשקוע במצב שינה באופן בלתי צפוי, כאשר הם עוסקים בפעילויות היומיומיות כמו נהיגה, ריצה או שטיפת כלים. הגורמים לנרקולפסיה עדיין אינם ידועים, אבל מאמינים שהיא יכולה להיות מועברת בתורשה.


5. Cataplexy.

קלייר סקוט סובלת ממחלה נדירה, אשר באה לידי ביטוי בזמן פרצי צחוק. ברגעים כאלה, היא נופלת ומאבדת את הכרתה. זו מחלה נדירה המשפיעה על 5 מתוך 10000 אנשים.


6. אכילה במצב שינה.

לדברי הרופאים והפסיכיאטרים, לתסמונת הזו יש קשר הדוק עם תסמונת של אכילה לילית. ההבדל הוא בזה, שאנשים שסובלים מהמחלה – לא נוטים להתעורר. ולעתים קרובות הם מנסים להשתמש בסכינים ובמזלגות, ובגלל זה מקבלים מגוון רחב של פציעות.


7. תסמונת המוות הפתאומי בלילה.

כמעט כולנו היינו רוצים למות בזמן שינה, כאשר תגיע שעתינו לעזוב את העולם הזה. אבל התסמונת הזו היא ממש לא המקרה הזה. התסמונת הזו הורגת אנשים צעירים ובריאים, שפשוט נרדמים וכבר לא מתעוררים. ברוב המקרים, הקורבנות הם גברים, והתסמונת הכי שכיחה בדרום מזרח אסיה. נהוג לחשוב, שהלב פשוט מפסיק לעבוד והאדם מת.


8. שיתוק בשינה.

כפי שידוע, במהלך שנת REM , מתקיים שיתוק של השרירים - התופעה הזו מונעת מאיתנו הליכה מתוך שינה. ולפעמים, השיתוק הזה נמשך גם לאחר שהאדם מתעורר. לעתים קרובות הוא גם מלווה בהזיות. תופעה זו הולידה אגדות רבות על מכשפות, אשר חונקות אנשים בזמן השינה.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> הפרעות שינה מוזרות ומשונות